Zo’n 36 kinderen van de christelijke basisschool De Bongerd uit Zutphen en enkele kinderen van Spoenk, een stichting die zich inzet voor maatschappelijke participatie van kinderen en jongeren met een ernstige handicap, hebben op woensdag 15 maart ongeveer 60 bomen in het Noorderhavengebied geplant. Met deze plantactie sluit aannemer Heijmans het woningbouwproject af. Bomenstichting Zutphen verzorgde samen met de gemeente en IVN werkgroep Jeugd de organisatie van het geheel. Zij kreeg daarbij steun van woonproject De Hof van Zutphen. De aannemer regelde een poffertjeskraam voor de kinderen.

Bomenstichting Zutphen besloot vorig jaar om de jaarlijkse boomfeestdag te verplaatsen naar november. Dat is namelijk een betere planttijd voor bomen. De bodem is dan nog enigszins warm en de wortels van de bomen kunnen in de winterperiode alvast wat ‘aarden’. Vanwege de opwarming van de aarde en de toegenomen droogte is een plantdag in maart tegenwoordig wat minder geschikt.

Maar toen de gemeente met het verzoek kwam om in maart ook een boomplantdag te verzorgen, wilde Bomenstichting Zutphen daar toch wel serieus over nadenken. Het was alleen de vraag of dit jaar twee boomplantdagen voor scholieren mogelijk waren. De gereformeerde basisschool De Bongerd reageerde echter meteen enthousiast. Met 36 kinderen van de groepen 5/6 en 7 waren ze dan ook present op een zonnige en frisse 15 maart.

Ook de stichting Spoenk toonde interesse. Deze organisatie hielp eerder mee met de inrichting van de natuurspeelplaats Ettegerpark, waar op deze boomfeestdag 7 bomen geplant moesten worden.

Uiteindelijk hebben de kinderen ongeveer 50 bomen geplant aan het Statenbolwerk, de Noorderhavenstraat en in het Ettegerpark. Daar staan nu onder meer rode esdoorns, sierperen, krentenbomen, lijsterbessen, Spaanse eik, winterlindes en magnolia’s. Behalve bomen zijn ook hagen aangeplant. Bij de eerste boom hebben de kinderen een tijdcapsule ingegraven met hun boomfeestdagwerkstukken met wensen voor de natuur in de toekomst.

Alle kinderen kregen na afloop een mini-appel- of perenboompje mee voor thuis.

foto’s: Rob Weimer

met dank aan Jouck Iedema (IVN werkgroep Jeugd)