De Boomfeestdag die onlangs uitgesteld moest worden, vond op woensdag 13 november alsnog plaats aan de Piet Heinstraat (naast de oostelijke randweg, Den Elterweg). Daar plantten leerlingen van groep 6, 7 en 8 van Kindcentrum CBS De Flief in totaal 27 bomen. Een maand geleden bleek op de locatie een waterleiding te liggen op 4,5 meter diepte. Maar dat leverde geen problemen op.

Zo’n 20 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van Kindcentrum CBS De Flief en 6 leerlingen van de cursusgroep Groen van de Praktijkschool Zutphen voerden de plantwerkzaamheden uit onder de bezielende leiding van het bestuur van Bomenstichting Zutphen.

Zij zet zich al vele jaren in voor het behoud van bomen en het in stand houden en waar mogelijk verbeteren van de groene leefomgeving van de stad. Ze streeft onder meer naar het stimuleren van de aandacht en waardering voor het aanplanten van nieuwe bomen en struiken.

Deze doelstelling sluit prima aan bij de Boomfeestdag, die tot doel heeft om kinderen meer bij hun leefomgeving te betrekken en hen bewust te maken van het belang van bomen. Dit is zeker het geval als kinderen zelf meehelpen met planten.

Het thema van de landelijke boomplantdag luidde dit jaar ‘Opgroeien met bomen’.

Aan de Piet Heinstraat zijn 9 iepen (Ulmus ‘lobel’), 9 essen (Fraxinus americana ‘Autumn Applause) en 9 haagbeuken (Carpinus betulus ‘Fastigiata’) geplant.

Een mooie mengelmoes van 20 kinderen van de groepen 6 , 7 en 8 van basisschool de Flief verscheen in optocht, in kleurrijke boomfeestdagveiligheidshesjes gestoken en vrolijk gestemd, ten tonele.

Het ontvangstcomité o.l.v. voorzitter van de Bomenstichting, Ieke Vreeken, stond al in de startblokken en heette ze hartelijk welkom met een inleiding over het nut van bomen. De kinderen wisten met deze vragen wel raad. Je kon er stoelen en tafels van maken, papier en zelfs stof! Ieke vulde dit nog aan met het verhaal over het opnemen van Co2 en produceren van zuurstof.

Na deze uitwisseling nam gemeenteraadslid voor Groen Links, Dolf Logemann, het stokje over en lichtte toe hoe raadsleden de gemeente aansturen en dat die gemeente van plan is de komende jaren nog duizenden bomen te planten. En dat de kinderen die ochtend er 24 van zouden aanplanten. Na uitleg van gemeentelijk beleidsmedewerker Richard Belshof over het planten van de bomen kwam de tijdcapsule tevoorschijn en toonden de kinderen de door hen getekende bomenwerkstukken. Van fantasierijk en omgeven door vogels en vlinders tot heel gedetailleerd met wel 100 blaadjes aan de takken. We stopten ze allemaal in de tijdcapsule en de kinderen begroeven die in de grond bij de herinneringspaal.

Na dit formele deel kon het plantfeest beginnen en volgde er een run op de batsen. De groepjes kinderen verspreidden zich over de lange rij kuilen met boom met kluit langs de kant van de weg en begonnen die enthousiast dicht te scheppen.

Na de aarde rond de zevende boom toegedekt en aangestampt te hebben bleek dat de hele plantklus al was geklaard. En beetje beteuterd dat het al voorbij was, keken ze naar hun bemodderde witte sneakers. Maar de alom aanwezige plassen boden uitkomst. Daarin konden ze lekker worden afgesopt.

De miezerige regen ging over in een gestage regenbui en met z’n allen op een kluitje kropen we onder het afdak van de partytent waar Richard iedereen voorzag van chocolademelk en Bastognekoeken. Het was een knus en genoeglijk samenzijn.