De dikste boom van Nederland staat in Brummen, op het terrein van Huize Veldzicht. Deze sequoia (Sequoiadendron giganteum) is afgelopen voorjaar weer opgemeten door Jeroen Philippona, die o.a. secretaris is van de ‘Bomenstichting Zutphen e.o.’. Door deze recente meting (februari 2020) is de sequoia de dikste boom van Nederland geworden.

Op de standaard meethoogte (1.30 meter) is de omvang 8,56 meter en de gemeten hoogte is 34,60 meter. De leeftijd van de boom wordt geschat op 130-140 jaar.

De stam van de sequoia van Huize Veldzicht [Foto Jeroen Philippona]

Vlak bij Brummen, op Landgoed Voorstonden, staat de ‘bijna dikste’ boom van Nederland. Deze sequoia is op meethoogte 8,24 meter. Sequoia’s kunnen veel ouder worden; in de Verenigde Staten komen de oudst bekende sequoia’s voor. Een voorbeeld hiervan, General Sherman genaamd, staat in het ‘Sequoia National Park’ in het zuidelijke deel van Californië. General Sherman is een mammoetboom van maar liefst 83,8 meter hoog en een stamomtrek van 24,10 meter (bij de grond 31 meter). Wat exact de leeftijd van deze boom is, is niet te zeggen maar deze wordt geschat op ongeveer 2.500 jaar. Hierbij is ‘onze’ dikste boom maar een kleintje en een jonkie.